donderdag 1 juni 2023

'Den Afrekening'

https://www.hln.be/sint-niklaas/hij-vroeg-ons-rekeningnummer-en-plots-zagen-we-17-000-euro-verschijnen-weldoener-betaalt-monsterfactuur-van-yannick-en-tatiana~a93c47fc/

Als kind vroeg ik me altijd al af waar energie vandaan kwam. Waarom kon ik met een simpele aanraking van de schakelaar het licht laten branden? Één simpele tik en de kamer vervulde zich met een gloeiende warmte waarbij al mijn schaduwmonsters verdwenen in de donkere krochten van mijn slaapkamer. Wel in mijn slaapkamer maar vooral in mijn toen al veel te intens brein.

Hoe schrijnend is het niet dat diezelfde reddende gezelligheid nu quasi onbetaalbaar is geworden? Dat jonge gezinnen al bevend moeten wachten op hun afrekening. Het woord alleen al: ‘Den Afrekening’

Als je Google vraagt: waarom hoge energieprijzen? Krijg je dit als antwoord:

 

Hoge marktprijzen voor energie: hoe het allemaal begon

Dat had meerdere oorzaken. Toen de economie zich begon te herstellen na de coronacrisis steeg ook de vraag naar energie en vervolgens ook de prijzen. Simultaan stegen ook de emissierechten, met name, de prijs die Europese bedrijven moeten betalen voor hun uitstoot

Grappig hoe de coronacrisis ons blijft achtervolgen. Dure voedselprijzen? Corona! Dure energieprijzen? Corona! Toenemende verkeersagressie? Corona? De bosduif die dagelijks zijn drinkbak omver kiepert? Corona! Alles is tegenwoordig de schuld van corona of de schrijnende Oekraïense oorlog.

Laat ons duidelijk zijn over één standpunt: €17.000 moeten betalen voor energie is ONLOGISCH! Dat we de thermostaat gerust een graadje minder kunnen zetten ga ik volledig mee akkoord. Maar mensen woekerprijzen laten betalen is niet ok. Deze malafide praktijken blijven klaarblijkelijk ook maar voortduren. Dus wanneer je in de krant leest dat de energieprijzen zakken mag het gezin uit bovenstaand artikel nog van geluk spreken. 

Ik zou niet willen weten welke som hun originele factuur bedroeg.

 



Geen opmerkingen: