dinsdag 10 augustus 2021

Remmen!!!!!

 

“I'm not opinionated; you're just wrong.

 

Tegenwoordig maak ik er een sport van om reacties te lezen onder een door mij uitgekozen artikel.

Ditmaal werd mijn oog gezogen naar een bericht geplaatst op Facebook, op de welluidende pagina: ‘Je bent van Oudenburg’. Zo een typische digitale pagina waar je je dorp of gehucht of wat dan ook, even op de kaart kunt zetten.

Het bericht kwam van een jongedame die getuige was van een aanrijding.

Niet zomaar een aanrijding tussen voertuig en mens dus adem gerust verder.

Neen de wagen voor haar reed veel sneller dan de toegestane snelheid en doodde daarbij een onschuldig duif trippelend in het straatbeeld.

Met een zelfvoldane grijns keek de bestuurder achterom en zag een regen van pluimen neerkomen waar het arme dier zat. Daarna keek hij de dame met een arrogante brutaliteit aan en scheerde verder de straat in met zijn knalrode cabrio.

De dame, verafschuwd over deze laffe daad liet een niet mis te verstane boodschap achter op de plaatselijke pagina.

Terecht.

19 reacties werden geboren. Welgeteld gingen er drie over de duif. Drie gingen over de overdreven snelheid waaronder Oudenburg hoe dan ook kreunt.

Een mengeling van de overige reacties ging over haar taalgebruik, haar schrijfwijze en fouten. Erger nog. Deze dame werd uitgemaakt voor racist. Bij dat laatste gingen mijn wenkbrauwen even fronsen. Racist? Omdat je je ongenoegen uit over een snelheidsduivel in een rode cabrio die een onschuldige duif vermoordt.

Het artikel deed me denken aan hoe ik me voelde een paar weken eerder.

Toen ik terugreed van een deugddoend bezoek aan mijn ouders werd de glimlach als snel van mijn gezicht geveegd. Ter hoogte van de Brugsesteenweg lagen een moeder eend met wel zes van haar kuikens platgereden. Ze lagen her en der verspreid over de weg. Kleine hoopjes babyveertjes die door de wind van elk voorbijrijdend voertuig nog opdwarrelden.

Ik besef erg goed dat een dier onvoorspelbaar is. Als een moeder eend de straat oversteekt om van de ene poel naar de andere de gaan noemen ze dat instinct. Wanneer een duifje op straat pikt is hij zich van geen kwaad verkeer bewust.

Wanneer een Haas midden in de nacht voor je koplampen verschijnt is hij even verschrikt dan jij.  

 

Remmen is helaas niet altijd mogelijk, maar je snelheid aanpassen kan altijd!

 

Slow Down.!!!


The most important way to avoid collisions with animals is to slow down and observe the speed limit. ...

 

 

 


 

Geen opmerkingen: