donderdag 14 juli 2022

Dagboek van de pessimiste veertiger met overgewicht.

 


 

Ergens september 1987

 

Eindelijk ben ik van juf Vlecht af. Mijn nieuwe leerkracht heeft een Engels snorretje die hij piekfijn verzorgd met een daartoe speciaal ontworpen kammetje.

Te gek, hoe vaak de snor volgens hem een eigen wild leven leidt en daardoor continu moet platgewalst worden. Stel je voor dat het zijn bovenlip volledig inpalmt en zich daar voortplant naar…een Vikingsnor. Ach! De Drama, onhoudbaar!

Blond kind van vorig schooljaar is mee naar het twee leerjaar. Maar niet meer alleen. Hoe ze erin geslaagd is om na het ‘Snoopy’ incident een volledige klas kinderen zich op 1 kind te laten afzetten is verbazingwekkend! Echt, een talent! Of gewoon onnozel zevenjarig kuddegedrag, je mag nog kiezen.

Eerlijk? Ik denk dat Blond kind nu ofwel zelf leerkracht is, of op zijn minst het kopstuk van één of ander fascistische partij!

Als hoogsensitief kind zat ik liever in mijn eentje in de zandbak. Dat was best wel leuk tot mijn klasgenoten het spel: hey! Laten we die rare Lily levend begraven, uitvonden. Toegegeven, tot de dag van vandaag, beheerst dit scenario nog een heel stuk van mijn vele nachtmerries.

Blond kind duwt me om en alle andere kinderen komen boven op me liggen. Ik huil, stamp, duw terug en probeer te gillen. Maar zwartharige jongen, met verband aan zijn ene oog, schept een handvol zand in mijn keel. Hij mikt verbazend goed voor iemand die geen dieptezicht heeft die dag.

Ik was 7 en dacht dat ik ging sterven.

Na wat voor mij uren bleek, stormt juf Vlecht zich als een luipaard in de zandbank.

Ze vraagt wat er aan de hand is en Bond kind beweert dat ik haar in de zandbank duwde en wou stikken. Geen leerkracht om te getuigen maar wel een volledige speelplaats om te getuigen…in haar voordeel.

Juf Vlecht grijpt me bij de arm en schud me door elkaar met de vraag wat er verkeerd met mij is?  Ze zet me op een stoel in haar lege klas. Daar moet ik blijven tot de speeltijd over is. Ondertussen komt ook meester Snor binnen.

Hij fronst zijn wenkbrauwen en zegt dat mijn gedrag niet zonder straf kan blijven.

Hij laat me die avond thuis de rekentafels van twee tot en met negen tot drie keer toe herschrijven. Ook mijn ouders begrepen opnieuw mijn uitbarsting niet, waardoor ik ook voor hen de straf dubbel moest neerpennen.

De volgende dag haalt meester Snor mijn straftaak op. Ik kijk even op naar Blond kind die me met een enorme grijns aankijkt. Ook hier had ze weer gewonnen.

En helaas voor dat schooljaar was deze hele gebeurtenis slechts het tipje van de ijsberg.




 

Geen opmerkingen: