zaterdag 20 februari 2021

Schone smoelen schrijven schrander

 

Schone smoelen schrijven schrander



Behalve dan Stephen King bedenk ik me. Die gast schrijft verdomd schrander zonder schone smoel. Ik wil zeker de vreugde niet verpesten op de (hopelijk dit jaar toch toegelaten) boekenbeurs, maar langzaam wordt het de mekka van bekende Vlamingen.

‘Natalia bracht in “Met Hart en Soul” het verhaal van haar tumultueuze jeugd.’

‘Eva Daeleman schreef in “Het jaar van de hond” dan weer over haar burn-out.’

Zo kan ik nog enkele voorbeelden geven. Presentatrices geven een kookboek uit. Zangeres brengt yogaboek uit.

Op zich heb ik daar geen moeite mee. Mijn vraag is eerder, wat met de gewone man of vrouw uit de straat? Zij die met aandrang ook hun verhaal willen neerpennen? Drama’s uit het leven gegrepen, biografieën of een prachtig roman!

Hoe hoog is de drempel voor hen om een boek uit te geven als je geen bekende Vlaming bent? Dit sluit me naadloos aan bij mijn volgende invraagstelling. Maak je als auteur deel uit van de familie bekende Vlamingen of moet je eerst bekend zijn om auteur te worden?

Misschien heb ik ook gewoon een slechte dag. Stel ik me teveel in vraag en zoek dan 'heil' in het uitdokteren van veel te ingewikkelde systeemtheorieën.

Mijn vader sprak ooit de woorden: ‘Lily, met vriendelijkheid en beleefdheid kun je in dit leven erg ver komen.’ Ik geloofde hem toen op zijn woord.

Het vierde decennia van leven is echter begonnen en eerlijk gezegd, hoe goed de wil van mijn vader op dat moment was.

Hij had het mis.

Bekendheid of het nageslacht zijn van bekendheid is de sleutel tot succes. Dat en een vleugje goed gedoseerde arrogantie.



Lily May 🖤

'Talent may be hidden under a rock in a world filled with diamonds'

 

Geen opmerkingen: