vrijdag 11 juni 2021

Fragment

 



Daar sta ik dan.

Te midden toeschouwers terwijl de curator mij de tweede plaats toekent. Mijn eerste gedachte: vlucht! Draai je om, draai je gewoon om, loop de deur uit en kijk niet over je schouder. Deze gedachtegang leek een eeuwigheid te duren maar in realiteit nam het slechts 5 seconden in beslag. De kibbelende stemmen in mijn hoofd. Normaal krijgen ze de overhand, niet deze keer.

Voorzichtig schuifel ik naar voor. Een masker verstopt zijn brede grijns terwijl hij, met de prijzen in hand, mijn pas gade slaat.  Het lijkt alsof ik mijn lichaam zie stappen vanop een zekere hoogte. Automatische piloot met een gillende ziel. Mijn zelfportret in levenden lijve, de schreeuw, die verdomde schreeuw, dat niemand hoort.

Niemand behalve hem. Hij weet best goed genoeg waarom ik schuifel. Waarom ik niet glimlach. Misschien overschat ik zijn intelligentie en weet hij het daadwerkelijk niet. Is hij gewoon een idiote nar met het geheugen van een gemiddelde goudvis. Het kan. De stemmen lachen allemaal door elkaar in mijn hoofd.

Er flits een licht. Foto’s. De stille getuigen van een clash dat onvermijdelijk is. Ik neem de prijzen in ontvangst en dank, niet van harte, de persoon die overhandigt.  

Ik slenter terug naar mijn plaats en vermijd oogcontact met de wereld rondom me.

Hier sta ik dan.

Te midden de toeschouwers met de prijzen voor mijn ‘Madness’ in hand.

 

 

 




Geen opmerkingen: